woensdag, 22 september 2010
 
      Uit recente cijfers van  REC-Oost Nederland blijkt dat meer dan de helft van de cluster  4-leerlingen opgroeit in afwezigheid van één van beide biologische  ouders. De negatieve gevolgen van echtscheiding lijken steeds  duidelijker zichtbaar te worden in zorg en onderwijs.
Dat veel kinderen met gescheiden ouders  op de één of andere manier problemen krijgen en in sommige gevallen in  het cluster 4 onderwijs terechtkomen, is waarschijnlijk geen toeval. Het  Tijdschrijft voor Orthopedagogiek besteedde onlangs extra aandacht aan  de gevolgen van echtscheiding voor kinderen.
Extra ontwikkelingstaken voor het kindVoor  de ontwikkeling van een kind is het een groot voordeel als beide ouders  beschikbaar zijn en van elkaar houden. Wanneer deze basis na een  echtscheiding niet meer vanzelfsprekend is, kan dit vragen oproepen als  “Had ik wel geboren moeten worden?”. Deze vragen verdienen zorgvuldige  aandacht. Kinderen van gescheiden ouders hebben extra ontwikkelingstaken  te volbrengen. Het proces dat zij doormaken is vergelijkbaar met een  rouwproces. Daarbij hoort:
- Het verstandelijk aanvaarden van het einde van het huwelijk. Sommige kinderen ontkennen de scheiding. Vooral in het begin kan het erg verwarrend zijn als ouders nog vaak bij elkaar over de vloer komen. Gedragsproblemen kunnen voortkomen uit de wens ouders weer samen te laten optreden.
- Loyaliteitsproblemen en verantwoordelijkheidsgevoelens liggen op de loer. Het kind moet zich echter losmaken van het conflict van ouders.
- Oplossen van het verdriet (aanvaarden van het verlies, de pijn voelen, aanpassen aan de nieuwe situatie, de vertrokken ouder een nieuwe plek geven)
- Oplossen van woede en zelfverwijt. Vooral bij pubers is er vaak veel boosheid en speelt de schuldvraag. Dit is een manier van controle houden. Met het niet-accepteren blijft de mogelijkheid open de scheiding ongedaan te maken.
- Aanvaarden van het definitieve. Pas dan is het mogelijk verder te leven.
- Vormen van realistische relaties. Ongeacht het gedrag van ouders, mag het kind de ouder ‘nemen zoals deze is’. Het ontkennen van een ouder is als het ontkennen van een deel van zichzelf. Dat veroorzaakt innerlijke spanning.
Extra taken voor de ouderKinderen  kunnen dit alles niet alleen. Zij willen in de meeste gevallen  simpelweg dat alles weer wordt zoals vroeger. Ouders hebben uiteraard te  maken met hun eigen verwerkingsproces, maar een scheiding vraagt nu  juist extra inzet van hen in de dagelijkse opvoeding. Het lijkt erop dat  veel ouders over onvoldoende informatie en vaardigheden beschikken om  hun kinderen goed te begeleiden in de nieuwe ontwikkelingstaken. Het  gevolg kan zijn dat kinderen de scheiding niet goed verwerken en zelf  problemen krijgen. In hoeverre de toenemende afwezigheid van één van  beide biologische ouders daadwerkelijk te maken heeft met de groei van  het cluster 4 onderwijs is lastig te onderzoeken.
Het goede nieuws is tenslotte, dat  wanneer de juiste aandacht besteed wordt aan bovenstaande extra  ontwikkelingstaken, een scheiding niet tot problemen hoeft te leiden.  Meer onderzoek is echter nodig om de effectiviteit van specifieke  ondersteuningsinterventies te meten.
Bron:
- Van den Berg, T. Echtscheiding: gevolgen voor kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek. 2010
 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten