donderdag 10 november 2011

Gemengde scholen scoren slechter op taal

dinsdag, 31 augustus 2010
Gemengde scholen scoren slechter op taal
Een opmerkelijke en politiek gevoelige onderzoeksuitkomst, die een schaduw werpt op het jarenlang nagestreefde gemengde onderwijs. Voor de taalontwikkeling van zowel autochtone als allochtone kinderen blijkt gescheiden onderwijs (zwarte en witte scholen) beter te zijn dan gemengd. Deze conclusie trekt onderwijssocioloog J. Dronkers op basis van een grootschalig internationaal onderzoek in het voortgezet onderwijs.

Hoe meer verschillende etnische groepen in één klas, des te slechter zijn de prestaties, zo blijkt uit de cijfers. Dit wordt toegeschreven aan de lestijd die ‘verloren gaat’ aan het overbruggen van verschillen, wanneer een leerkracht voor een groep met meerdere culturen staat.

Golf van kritiek
Critici hebben direct gereageerd dat dit onderzoek gebaseerd is op gegevens uit het buitenland over leerlingen van het voortgezet onderwijs en dat dit dus niet zomaar toegepast mag worden op basisschoolleerlingen in Nederland. Bovendien zegt het onderzoek niets over andere belangrijke onderwijsopbrengsten als integratie, sociale competentie, acceptatie en tolerantie.

Geen politiek oordeel
De kersverse hoogleraar benadrukt dat hij met zijn onderzoek geen politiek oordeel wil vellen, maar dat hij slechts de feiten boven tafel wil brengen. En dat de samenleving uiteindelijk moet bepalen wat belangrijker is voor een school: het verkleinen van de sociale afstanden tussen verschillende bevolkingsgroepen of het vergroten van de leerprestaties. Er zou uitgebreider onderzoek gedaan moeten worden naar de sociale voordelen van gemengd onderwijs, om hierin gegronde keuzes te maken.

Moslimkinderen scoren zwakker
Een tweede belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat leerlingen met een islamitische achtergrond zwakker scoren op lezen dan hun klasgenootjes met andere niet-westerse achtergronden. Dit effect was zichtbaar bij alle niveaus van sociaal-economische status en in alle onderwijstypen. Met dit gegeven in de hand is er reden voor een meer preventieve aanpak, vroegtijdig signaleren en extra investeren in taalontwikkeling bij kinderen met een islamitische achtergrond.

Bron
  • Dronkers, J. Positieve maar ook negatieve effecten van etnische diversiteit in scholen op onderwijsprestaties? Oratie Universiteit Maastricht. 2010. volledig artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten