donderdag 10 november 2011

Geen snelweg maar wel een mooi PAD

vrijdag, 20 augustus 2010

Eindelijk is er een methode die een agressieve ontwikkeling bij basisschoolkinderen succesvol kan terugdringen. Het PAD-leerplan (Programma Alternatieve Denkstrategieën) is bewezen effectief in het bestrijden van ernstige agressie bij zes- en zevenjarige jongens binnen het reguliere basisonderwijs.

Dit stellen Kees van Overveld en Jos Louwe in hun proefschrift naar de effectiviteit van PAD. Het programma wordt op veel scholen voor primair onderwijs gebruikt om het sociaal gedrag van kinderen systematisch te stimuleren. In het programma is aandacht voor de opbouw van een positief en realistisch zelfbeeld, ontwikkeling van zelfcontrole, voor gevoelens en voor het zelfstandig oplossen van sociale problemen.

Aantoonbaar minder agressie
Uit het proefschrift blijkt dat het PAD-leerplan in het gewone basisonderwijs en in het speciale basisonderwijs (sbo) effectief is. Leraren rapporteerden aan het eind van het eerste onderzoeksjaar al minder agressieve gedragingen. En na twee jaar waren de resultaten nóg positiever. Dat dit niet uitsluitend te danken was aan de positieve verwachtingen die leraren over hun eigen werk hadden, bleek uit enkele psychologische tests: jongens die met het PAD-leerplan minder agressief werden, hadden ook daadwerkelijk minder agressieve gedachten dan voorheen.

Jong geleerd, oud gedaan
De uitkomsten van dit onderzoek zijn van groot maatschappelijk belang. Ernstige agressie op jonge leeftijd voorspelt immers problemen op latere leeftijd. En agressief gedrag is voor veel leraren in de dagelijkse praktijk moeilijk te beïnvloeden en lastig te hanteren. Agressie bemoeilijkt namelijk sterk het lesgeven aan een groep, bij allemaal onderling verschillende kinderen.

Niet geschikt voor ZMOK
Helaas bleek PAD voor kinderen van het ZMOK-onderwijs geen verbetering op te leveren wat betreft agressie. Een jaar na de invoering van het programma leken de klassen zonder PAD zelfs beter te scoren dan met PAD, aldus de leraren. Deze uitkomst bewijst eens te meer het nut van het publiceren van effectonderzoek, ook wanneer de resultaten de veronderstelde hypothese niet bevestigen.


Bron
  • Louwe, J. et al. Geen snelweg, maar wel een mooi PAD. Tijdschrift voor Orthopedagogiek. 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten