donderdag 10 november 2011

Jongens en meisjes weer apart naar school?

woensdag, 24 augustus 2011

Scholen moeten experimenteren met gescheiden onderwijs voor jongens en meisjes. Dat voorstel doet Wim Kuiper namens de Christelijke Besturenraad. Hij baseert zijn uitspraak op recente neuropsychologische inzichten en niet op een christelijke mening, aldus de voorzitter.

Nu deze discussie weer aangezwengeld is, wordt het tijd om de feiten eens op een rij te zetten.
  • De hersenen van jongens werken anders dan die van meisjes. Jongens zijn doorgaans actiever, impulsiever en minder verbaal dan meisjes.
  • In hun schoolprestaties valt op dat meisjes het beter doen in taal en jongens beter in rekenen.
  • Er is sprake van scheefgroei. Jongens blijven vaker zitten, halen minder vaak een diploma en breken sneller een opleiding af.
  • Het onderwijs is gefeminiseerd: vooral in het basisonderwijs zijn de meesters sterk in de minderheid ten opzichte van de juffen.
 Verklaringen
Om de slechte prestaties van jongens op school te wijten aan het ontbreken van een mannelijk rolmodel, is weliswaar een populair standpunt, maar wetenschappelijk ongegrond. Hoe kan de scheefgroei dan wél worden verklaard? Kuiper denkt dat een kind makkelijk ontmoedigd kan raken door continu geconfronteerd te worden met zijn of haar achterstand op de andere sekse. Dit is echter net zo min bewezen als de stelling dat een kind met een achterstand zich juist op kan trekken aan (op dat gebied) verder ontwikkelde klasgenoten.

Individuele verschillenEn uiteraard zijn er uitzonderingen: meisjes met wiskundetalent en jongens met een talenknobbel. Kuiper beaamt dat er flexibel moet worden omgegaan met de indeling, zodat jongens en meisjes op gebieden waarin zij wél gelijk op gaan, juist kunnen leren en profiteren van de omgang met elkaar.

Europese richtlijn
Wat wordt er vanuit juridische hoek over dit onderwerp gezegd? Volgens de Algemene Wet Gelijke Behandeling is onderscheid op grond van geslacht in principe niet toegestaan, tenzij "de eigen aard van de instelling dit eist". De Europese richtlijnen zeggen echter niets over de inhoud van lessen.
Heeft Kuiper gelijk en is de scheefgroei daadwerkelijk te verklaren door een gebrek aan onderscheid tussen jongens en meisjes? Er zou in ieder geval een wetswijziging moeten plaatsvinden om experimenten met gescheiden klassen überhaupt uit te kunnen voeren.

Streven naar onderwijs op maat
Voordat het zover is, zal het debat verder gevoerd moeten worden tussen de diverse deskundigen. Ondertussen pleit de PO-raad veilig voor 'onderwijs op maat', waarin gewerkt wordt vanuit de individuele behoefte van de leerling. Vervolgens moet daar het leertraject op worden afgestemd. Een ideaal waar op steeds meer plekken hard aan wordt gewerkt, echter door bezuinigingen en alsmaar groter wordende klassen misschien wel een onmogelijke opgave...


Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten