donderdag 10 november 2011

Waarom de één beter kan onthouden dan de ander

dinsdag, 08 november 2011

Zet twee leerlingen met een op papier gelijk niveau naast elkaar. Geef ze een geheugentaak en het ene kind zal geheid beter scoren dan het andere. Een Amerikaanse neuropsycholoog heeft ontdekt hoe dit komt. Hoe goed je iets kunt onthouden blijkt af te hangen van een bepaalde ritmische hersenactiviteit. Ook sterke verbindingen tussen verschillende hersengebieden helpen mee.

Het onderzoek bestond uit twee onderdelen. De onderzoeker liet proefpersonen tekeningen zien op een computerscherm. Zij kregen eerst de simpele opdracht om, nadat de tekening uit beeld verdween, deze nog een aantal seconden in gedachten te houden. Hierbij wordt een beroep gedaan op het werkgeheugen. Met behulp van een EEG werd tijdens de taak de hersenactiviteit van de deelnemers gemeten.
Daarna moesten de proefpersonen een tweede geheugentaak uitvoeren, waarbij het langetermijngeheugen werd getest. Ze kregen wederom een reeks tekeningen te zien en moesten van elke tekening aangeven of die ook te zien was geweest in de eerdere taak.

Ritmische hersenactiviteit
In de EEG's waren opvallende verschillen in ritmische hersenactiviteit te zien. Hiervoor moest worden ingezoomd op de prefrontale cortex, een hersengebied betrokken bij het werkgeheugen. Proefpersonen die tijdens de eerste geheugentaak een langzamer hersenritme vertoonden, presteerden significant beter op de tweede taak. Zij waren dus beter in het herinneren van moeilijk te onthouden tekeningen. Langzame hersenritmes zijn blijkbaar gunstig voor het verwerken en onthouden van complexe informatie.

Sterke verbindingen
Naast de prefrontale cortex werd ook de hippocampus, een hersengebied verantwoordelijk voor het langetermijngeheugen, door middel van MRI onder de loep genomen. Proefpersonen met sterkere connecties tussen deze twee gebieden bleken eveneens beter te scoren op de tweede taak. Een vergelijking met de EEG-data liet zien dat deze proefpersonen ook een langzamer hersenritme vertoonden in de prefrontale cortex.

Onderzoeksimplicaties
Mensen met sterkere verbindingen tussen twee belangrijke geheugencentra in het brein hebben dus een langzamer hersenritme in de prefrontale cortex en zijn beter in het aanmaken van herinneringen. De volgende vraag is natuurlijk waaróm dit zo is. En nog relevanter, of je deze verbindingen en ritmes kunt trainen, bijvoorbeeld met behulp van neurofeedback. Verder onderzoek hiernaar moet uitwijzen of het mogelijk is op die manier het geheugen te verbeteren. Vooralsnog is een spelletje memory op z'n tijd een goed alternatief...

NB. Dit onderzoek werd uitgevoerd bij volwassenen. Conclusies zijn dus niet vanzelfsprekend van toepassing op kinderen.


Bronnen
  • Website Medical Facts [accessed november 2011] Sterkere hersenverbindingen leiden tot betere geheugenprestatie. www.medicalfacts.nl origineel artikel
  • Cohen, M.X. Hippocampal-Prefrontal Connectivity Predicts Midfrontal Oscillations and Long-Term Memory Performance, Current Biology, 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten