donderdag 10 november 2011

Lessen in geluk verbeteren schoolprestaties

donderdag, 17 maart 2011

In een wetenschappelijke studie is het effect van “Lessen in Geluk” onderzocht onder ruim 600 middelbare scholieren. Lessen in geluk (LIG) maakten niet het gehoopte verschil in geluk en gezondheid, maar de LIG-deelnemers behaalden verrassend genoeg wél betere schoolprestaties.

Adolescenten vormen een kwetsbare groep als het gaat om geluksgevoel. Tussen de leeftijd van 11 en 15 jaar vindt er een significante daling plaats in het niveau van tevredenheid met het leven, vooral bij meisjes. Pubers kampen relatief vaak met gevoelens van onzekerheid, als gevolg van hormonale en lichamelijke veranderingen, de spannende overstap naar het voortgezet onderwijs waar ze ineens de jongste zijn, en een veranderende relatie met hun ouders. Lessen in geluk op de middelbare school moeten hierin verandering brengen.


Vijfentwintig klassen van vmbo tot vwo deden mee aan het onderzoek. Ongeveer de helft volgde de LIG-lessen. De andere helft kreeg in die tijd reguliere mentorlessen aangeboden. Zowel voor als direct na de periode waarin de lessen plaatsvonden, moesten alle scholieren twee vragen beantwoorden:
1. Hoe gelukkig voelde je je de afgelopen maand?
2. Hoe gezond voelde je je de afgelopen maand?
Zoals gezegd werd er bij de antwoorden op de vragen geen verschil gemeten tussen voor en na de gelukslessen: leerlingen rapporteerden niet meer geluk of gezondheid na het volgen van de lessen.

Cijfers omhoog
Verder werden hun eindcijfers van het jaar voordat het LIG-programma plaatsvond vergeleken met hun eindcijfers van het jaar daarop. Wat bleek? In tegenstelling tot de geluksresultaten waren de rapportcijfers van de LIG-deelnemers in het tweede jaar wél aanzienlijk beter!

Beperkingen van het onderzoek
De onderzoekers veronderstellen dat de deelnemers aan “Les in Geluk” beter presteren op school, omdat het LIG-programma veel aandacht besteedt aan het maken van positieve keuzes. Het effect daarvan is waarschijnlijk pas op langere duur zichtbaar. De vragen naar geluk en gezondheid werden echter direct na afloop van de LIG-periode gesteld. Grote beperking van dit onderzoek is dat een follow-up meting naar het lange termijn-geluksgevoel nooit van de grond is gekomen. Het kan dus zo zijn dat leerlingen op de lange termijn wel degelijk gelukkiger zijn geworden door de lessen, maar dit is nooit gemeten. Vervolgonderzoek is dus absoluut noodzakelijk om hierover meer duidelijkheid te verkrijgen.


Bron
  • Boerefijn, J. Geluksles verbetert schoolprestaties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 2010. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten