donderdag 10 november 2011

Online ondersteuning voor jongeren onder de loep

donderdag, 23 juni 2011

Nieuwe media rukken steeds verder op. Ook als het gaat om online ondersteuning weet de jeugd makkelijk haar weg te vinden op het web. De potentie van het internet wordt alom erkend, maar over de resultaten van online hulpverlening was tot dusver nog niet veel bekend. Toch is er een wezenlijk verschil met face-to-face en telefonisch contact.

Amerikaans onderzoek liet eerder al zien dat één op de vijf kinderen geregeld het internet raadpleegt voor emotionele steun. Dit is wel vaak op een aanvullende manier, naast andere vormen van hulp.
Nederlandse voorbeelden van online hulpforums zijn De Online Kindertelefoon en het Share in Trust-project (chat met leeftijdsgenoten). De belangrijkste doelen van deze organisaties zijn het bieden van steun, geruststellen en meedenken over oplossingen. Getrainde vrijwilligers zorgen ervoor dat het gesprek gestructureerd verloopt, in begrijpelijke taal.

Meteen resultaat, anders doorverwijzingUit een evaluatie van deze chatfora komt naar voren dat jongeren zich na een ondersteunend chatgesprek beduidend beter voelen en dat ze hun probleem als minder ernstig ervaren. Bij een deel van de jongeren blijken de problemen echter zo ernstig dat meer professionele hulp dan alleen een eenmalig gesprek nodig is.
Aanvullend, niet vervangend
Het ontbreken van de non-verbale communicatie zorgt voor minder verbondheid met de gesprekspartner. Dit leidt echter niet automatisch tot een minder goed resultaat van het gesprek. Elk medium kent immers zijn eigen dynamiek en spelregels.
Het is dan ook niet zo dat de chat de functie van de telefoon volledig vervangt. Sommige jongeren hebben letterlijk behoefte aan een luisterend oor, maar voor anderen is bijvoorbeeld door verlegenheid de chat een laagdrempeliger alternatief. Ook qua hulpvraag verschillen de chatters van de bellers. De problemen van de eerstgenoemden zijn vaak ernstiger. Knelpunt is echter dat er bij de chat nog geen applicatie bestaat om een derde (professional) uit te nodigen voor het gesprek in geval van een crisis.

Meer onderzoek nodig
Beide chatforums werden door een deskundige jury als kwalitatief goed beoordeeld. Zij behaalden voor alle doelstellingen een voldoende. Wat betreft de evaluaties waren er zoals gezegd significante verbeteringen zichtbaar. Echter wijst de auteur op enkele beperkingen in de onderzoeksmethode, waardoor er sprake kan zijn van een vertekend effect. De onderzoeker concludeert dat de hulpverlening uit de pas loopt met de wetenschappelijke inzichten. Meer en uitgebreider onderzoek is hard nodig, zodat de mogelijkheden van het internet in de toekomst beter benut zullen worden. 

Bronnen
  • Fukkink, R. Kwaliteit en uitkomsten van 'online' ondersteuning van jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 2011.
  • zie ook www.kindertelefoon.nl en www.shit.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten