donderdag 10 november 2011

Opvoedingsstijl en delinquent gedrag

donderdag, 16 december 2010
Opvoedingsstijl bepaalt delinquent gedrag van kind
Tot op heden werd bij onderzoek naar de effecten van opvoeding voornamelijk gekeken naar negatief opvoedingsgedrag. Bijvoorbeeld: wat is het effect van straf op de ontwikkeling van het kind. Geheel volgens de maatschappelijke trend kijken onderzoekers tegenwoordig ook naar het effect van positief opvoedingsgedrag.

Ook lag voorheen het accent op de eerste jaren van de opvoeding, omdat werd aangenomen dat bij oudere kinderen de omgang met leeftijdsgenoten meer bepalend was voor de ontwikkeling. Met andere woorden, dat de ouders in de loop der jaren minder invloed kregen op de ontwikkeling van hun kind. 

Complexe wisselwerking
Uit recent onderzoek blijkt echter iets anders. Zo zijn pubers wel degelijk gevoelig voor de opvoedingsstijl die ouders hanteren. Negatief opvoedingsgedrag zoals straffen en negeren leidt tot delinquent gedrag, vooral wanneer er toch al sprake is van een slechte gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind. De hechting speelt dus een cruciale rol bij het effect van opvoeden. De basis voor een warme gehechtheidsrelatie ligt naast erfelijke factoren eveneens in een veilige, voorspelbare en steunende opvoeding. Een complexe wisselwerking dus.
Uiteindelijk heeft -weinig verrassend- een combinatie van een warme gehechtheidsrelatie en positieve opvoedingsstijl gedurende de hele jeugd het meest positieve effect op het kind: ouders die duidelijke regels stellen maar tegelijk duidelijk uitleggen waarom ze deze regels stellen, consequent zijn in het stellen van regels en hun kind ondersteunen en warmte geven, dan is de kans op delinquent gedrag bij het kind het kleinst.

Vervolgonderzoek
De onderzoekers bevelen aan de impact van straffen en negeren in een context van een goede versus slechte gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind verder te onderzoeken. Zij pleiten ervoor daarbij de aandacht op een positief opvoedingsklimaat te leggen. De aandacht voor deze positieve opvoedkenmerken sluit aan bij de huidige tendens waarbij in het beleid ook meer gedacht wordt vanuit de positieve factoren en de mogelijkheden van een kind.

Bron
  • Gerris, R. Jeugd en gezinsbeleid vanuit pedagogisch perspectief. Garant. 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten